Η βασική έννοια των Π.Δ.Σ. βασίζεται στην ύπαρξη σαφών, πιστοποιήσιμων, αλλά και φιλόδοξων περιβαλλοντικών κριτηρίων για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, σύμφωνα με μια προσέγγιση του κύκλου ζωής τους όπως και άλλα επιστημονικά στοιχεία. Στην ανακοίνωση με τίτλο «Δημόσιες συμβάσεις για ένα καλύτερο περιβάλλον» (COM (2008) 400), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνέστησε την εκκίνηση των διαδικασιών για τον καθορισμό κοινών κριτηρίων για τις Π.Δ.Σ.
1. Κριτήρια Π.Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
Στα κριτήρια που προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα κράτη – μέλη, προκειμένου να γίνουν οι δημόσιες προμήθειες πράσινες, συμπεριλαμβάνονται τρία στοιχεία, τα οποία ενσωματώνουν βασικές αρχές της κυκλικής οικονομίας:
α) Εστίαση στην παροχή υπηρεσιών και λιγότερο στην προμήθεια αγαθών.
β) Εστίαση στον (οικο)σχεδιασμό των προϊόντων, στις φάσεις χρήσης τους και στο τέλος του κύκλου ζωής τους.
γ) Εστίαση στην διαβούλευση.
Για την προώθηση των Π.Δ.Σ. υποστηρίχτηκε η θέσπιση ενιαίας δέσμης κριτηρίων, η οποία περιορίζει σημαντικά τη διοικητική επιβάρυνση για τους οικονομικούς φορείς και τις αναθέτουσες αρχές που συνάπτουν Π.Δ.Σ.. Τα κοινά κριτήρια για τις Π.Δ.Σ. είναι ιδιαίτερα επωφελή, τόσο για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε περισσότερα κράτη – μέλη, όσο και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Έχουν καθοριστεί πράσινα κριτήρια για την προμήθεια προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών, τα οποία μπορούν να ενσωματωθούν απευθείας στα τεύχη προκήρυξης των σχετικών διαγωνισμών. Τα εν λόγω κριτήρια για τις Π.Δ.Σ. αναθεωρούνται και επικαιροποιούνται τακτικά, ώστε να λαμβάνονται υπόψη τα πιο πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα σχετικά με τα προϊόντα, τις νέες τεχνολογίες, τις εξελίξεις στην αγορά και τις αλλαγές στη νομοθεσία. Τα περισσότερα κριτήρια είναι διαθέσιμα σε όλες τις επίσημες γλώσσες της ΕΕ.
Σχετικό εκπαιδευτικό βοήθημα (Training Toolkit) στη σχετική ιστοσελίδα της Ε.Ε. http://ec.europa.eu/environment/gpp/toolkit_en.htm .
Τα πράσινα κριτήρια της Ε.Ε. βασίστηκαν σε υφιστάμενα ευρωπαϊκά και εθνικά κριτήρια χορήγησης του οικολογικού σήματος, κατά περίπτωση, καθώς και σε στοιχεία από φορείς της βιομηχανίας και της κοινωνίας των πολιτών. Η έρευνα εκπονήθηκε από ομάδα εμπειρογνωμόνων, στην οποία συμμετείχαν αντιπρόσωποι των κρατών – μελών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των Π.Δ.Σ.. Στα καθορισθέντα κριτήρια γίνεται διάκριση μεταξύ «στοιχειωδών» και «αναλυτικών» κριτηρίων. Τα «στοιχειώδη» κριτήρια έχουν καταρτιστεί για να διευκολυνθεί η εφαρμογή της διαδικασίας, καθώς επικεντρώνονται στα κύρια πεδία περιβαλλοντικών επιδόσεων ενός προϊόντος και αποβλέπουν στην ελαχιστοποίηση του διοικητικού κόστους για τις επιχειρήσεις. Τα «αναλυτικά» κριτήρια λαμβάνουν υπόψη περισσότερες πτυχές ή υψηλότερα επίπεδα των περιβαλλοντικών επιδόσεων και μπορούν να χρησιμοποιούνται από αναθέτουσες αρχές, που επιθυμούν να στηρίξουν περαιτέρω την επίτευξη των στόχων για το περιβάλλον και την καινοτομία. Δεδομένου ότι τα «στοιχειώδη» κριτήρια αποτελούν το θεμέλιο των «αναλυτικών» κριτηρίων, η διάκριση που γίνεται μεταξύ αυτών των δύο κατηγοριών αντικατοπτρίζει διαφορές όσον αφορά στον βαθμό φιλοδοξίας για τα πράσινα προϊόντα και τη διαθεσιμότητά τους, ενώ αμφότερες οι κατηγορίες αποσκοπούν στην εξέλιξη των αγορών προς την ίδια κατεύθυνση. Μια διαδικασία διαγωνισμού θεωρείται «πράσινη», αν έχει ως αποτέλεσμα τη σύναψη σύμβασης που πληροί τα «στοιχειώδη» κριτήρια Π.Δ.Σ..
Οι κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών και τα πράσινα κριτήρια αυτών παρουσιάζονται αναλυτικά στη σχετική ιστοσελίδα της ΕΕ (https://ec.europa.eu/environment/gpp/eu_gpp_criteria_en.htm)
Τελευταία ανανέωση (20.10.2021): https://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/criteria/EU%20GPP%20criteria%20for%20road%20transport.pdf
2. European Product Bureau
Το Ευρωπαϊκό Γραφείο Προϊόντων δημιουργήθηκε για να υποστηρίξει την εφαρμογή πολιτικών που αφορούν ευρωπαϊκά βιώσιμα προϊόντα (π.χ. Οικολογικό Σήμα, Πράσινες Δημόσιες Προμήθειες, Οικολογικός Σχεδιασμός Προϊόντων που σχετίζονται με την Ενέργεια και Ενεργειακό Σήμα. Τα κύρια καθήκοντα του γραφείου είναι:
α) Παροχή όλων των τεχνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών πληροφοριών, που απαιτούνται για την εφαρμογή των αντιστοίχων μέσων πολιτικής.
β) Οργάνωση και διεξαγωγή διαβούλευσης, με ενδιαφερόμενα μέρη από τα κράτη – μέλη, τη βιομηχανία και τις Μ.Κ.Ο..
γ) Προετοιμασία του σχεδίου νομικού κειμένου αντίστοιχων πολιτικών για τη διαβούλευση εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
3. Απαιτήσεις της Ε.Ε. για τα προϊόντα:
Συμμόρφωση με προαιρετικά πρότυπα, ευρωπαϊκοί οργανισμοί τυποποίησης, εθνικοί φορείς τυποποίησης, αναζήτηση προτύπων ανά τομέα.
Δράσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της βιομηχανίας σχετικά με τη δημιουργία προτύπων για προϊόντα και υπηρεσίες, ευρωπαϊκοί οργανισμοί τυποποίησης, βάση δεδομένων για τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Κανόνες της ΕΕ σχετικά με την επισήμανση «CE» σε διάφορους τομείς, τρόπος απόκτησης της επισήμανσης «CE», κανόνες και πρότυπα για τους εισαγωγείς και τους διανομείς.
Πληροφορίες σχετικά με την επισήμανση CE σε χώρες της ΕΕ, τρόπος αναπαραγωγής του σήματος «CE».
Κανόνες σχετικά με τις απαιτήσεις για προϊόντα που δεν υπόκεινται σε εναρμόνιση εντός της ΕΕ, ομάδες προϊόντων που διέπονται από την αρχή της αμοιβαίας αναγνώρισης, εθνικά σημεία επαφής..
Αρχή της αμοιβαίας αναγνώρισης
Αρχή της ΕΕ για την αμοιβαία αναγνώριση, έγγραφα καθοδήγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση, βάση δεδομένων των καλυπτόμενων προϊόντων, εθνικά σημεία επαφής.
Κανονισμοί για την αμοιβαία αναγνώριση
Κανόνες της ΕΕ για τον οικολογικό σχεδιασμό, ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα, προϊόντα που καλύπτονται από απαιτήσεις οικολογικού σχεδιασμού, διάφορα είδη απαιτήσεων οικολογικού σχεδιασμού, εθνικά σημεία επαφής υπεύθυνα για τους κανόνες οικολογικού σχεδιασμού.
Χημική ασφάλεια
Συμμόρφωση με νομοθεσία της ΕΕ για τα χημικά προϊόντα, εφαρμογή του κανονισμού REACH στην επιχείρησή σας, εφαρμογή της οδηγίας, έργο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Χημικών Προϊόντων (ECHA).
Απαιτήσεις για τη χρήση χημικών προϊόντων (REACH)
Συμμόρφωση με τον κανονισμό της ΕΕ για την ταξινόμηση, την επισήμανση και τη συσκευασία, ταξινόμηση των χημικών προϊόντων, υποβολή μιας ουσίας στο ευρετήριο ταξινόμησης και επισήμανσης.
Ταξινόμηση, επισήμανση και συσκευασία χημικών προϊόντων
Λεπτομερή στοιχεία για τα χημικά προϊόντα που απαιτούν πρόσθετη ή ειδική νομοθεσία.
Ασφάλεια των φαρμακευτικών προϊόντων
Νομικό πλαίσιο για τη χρήση των φαρμακευτικών προϊόντων στην ΕΕ, οι κανονισμοί περί φαρμάκων και ιατρικών πρακτικών, ομάδες εμπειρογνωμόνων της ΕΕ, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων, πληροφορίες για τους ασθενείς μέσω της πύλης της ΕΕ για την υγεία.
Φαρμακευτικά προϊόντα για ανθρώπινη χρήση
Νομικό πλαίσιο για την ασφάλεια των κτηνιατρικών προϊόντων στην ΕΕ, ομάδες εμπειρογνωμόνων για κτηνιατρικά θέματα.
Ασφάλεια των τροφίμων
Νομοθεσία για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές, ενωσιακά και διεθνή μέτρα για την ασφάλεια των τροφίμων, πύλη έγκαιρης προειδοποίησης για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές (RASFF).
Απαιτήσεις για την ασφάλεια των προϊόντων στην αγορά της ΕΕ
Κανόνες για την ασφάλεια, την επισήμανση, τη συσκευασία και την εμπορία προϊόντων που εισάγονται στην ΕΕ, κανόνες τεχνικής τυποποίησης και συμμόρφωσης, οικολογικό σήμα, έλεγχος των απαιτήσεων που πρέπει να πληροί το προϊόν σας.
Εισαγωγές αγαθών στην ΕΕ – τεχνικές απαιτήσεις
Ο ρόλος των τελωνείων στη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ασφάλειας, υγείας και προστασίας του περιβάλλοντος των προϊόντων που εισάγονται στην ΕΕ.
Τελωνειακοί έλεγχοι και ασφάλεια των προϊόντων στην ΕΕ
Απαιτήσεις των εμπορικών συμφωνιών της ΕΕ, τύποι συμφωνιών, λεπτομερή στοιχεία των ισχυουσών εμπορικών συμφωνιών.
Πρότυπα στις εμπορικές συμφωνίες της ΕΕ
Διεθνείς εμπορικές διαπραγματεύσεις για αγαθά και υπηρεσίες, λεπτομερή στοιχεία των περιφερειακών συμφωνιών, η στρατηγική πρόσβασης των εξαγωγέων στην αγορά της ΕΕ.
Το πρόγραμμα GPP4Growth, αποτελείται από εννέα συνεργάτες κράτη-μέλη, με στόχο την ανταλλαγή εμπειριών και πρακτικών για την βελτίωση των ικανοτήτων εφαρμογής και προώθήσης οικολογικών καινοτομιών, την καλύτερη διαχείρηση των φυσικών πόρων και γενικότερα την πράσινη ανάπτυξη μέσω των Πράσινων Δημόσιων Προμηθειών (GPP/ΠΣΔ).
Σε αυτό το πρόγραμμα συμμετέχουν η Ελλάδα, η Ιταλία, η Πολωνία, το Βέλγιο, η Ισπανία, η Λετονία, η Βουλγαρία, η Ιρλανδία και η Μάλτα. Το πρόγραμμα εντάσσεται στο πλαίσιο του InterregEurope και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).
Το GPP4Growth στοχεύει στην αντιμετώπιση των προκλήσεων και στην εκμετάλλευση των ευκαιριών που σχετίζονται με την υιοθέτηση του νέου συστήματος δημοσίων συμβάσεων της ΕΕ, το οποίο και ισχύει, από τον Απρίλιο του 2016. Οι δημόσιες αρχές της Ευρώπης καταναλώνουν το 14% του ΑΕΠ της ΕΕ σε αγαθά, υπηρεσίες και έργα συνολικής εκτιμώμενης αξίας EUR 1,8 τρισ. ετησίως. Αυτή η αγοραστική δύναμη αναμένεται τώρα να προωθήσει αγαθά και υπηρεσίες φιλικά προς το περιβάλλον και αποδοτικά ως προς τους πόρους (π.χ. ενεργειακά αποδοτικές προμήθειες ηλεκτρονικού και ηλεκτρικού εξοπλισμού, ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αειφόρα κατασκευαστικά έργα, οχήματα δημόσιας μεταφοράς χαμηλών εκπομπών ρύπων, υπηρεσίες καθαρισμού με χρήση φιλικού προς το περιβάλλον είδη καθαρισμού κλπ).
Για το σκοπό αυτό, το GPP4Growth θα υποστηρίξει την εκμετάλλευση νέων ευκαιριών για την τόνωση της οικολογικής καινοτομίας, της αποδοτικότητας των πόρων και της πράσινης ανάπτυξης, κυρίως χρησιμοποιώντας νέα κριτήρια ανάθεσης σε διαγωνισμούς που δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στα περιβαλλοντικά ζητήματα. Το επικαιροποιημένο πλαίσιο που θα προκύψει αναμένεται να καλύψει τις ανάγκες των περιοχών σχετικά με τη συμμόρφωση με το νέο σύστημα δημοσίων συμβάσεων της ΕΕ.
Αναμενόμενες αλλαγές:
α) Πάνω από 7% αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων στις περιοχές των εταίρων, ενσωματώνοντας περιβαλλοντικούς παράγοντες και κόστος κατά την παραγωγή αγαθών ή/και την παροχή προμηθειών, υπηρεσιών και έργων.
β) Βελτίωση της δημόσιας διοίκησης με την αποτελεσματική εφαρμογή πολιτικών αποδοτικότητας των πόρων, μέσω των Π.Δ.Σ.
γ) Επενδύσεις 10 εκατομμυρίων ευρώ ξεκλειδώθηκαν για την προώθηση νέων πράσινων προϊόντων και υπηρεσιών ανάπτυξης.
δ) Αυξημένη ευαισθητοποίηση σε πάνω από 1000 ενδιαφερόμενα μέρη, σχετικά με την επιρροή των ΠΔΣ, στην υιοθέτηση προτύπων βιώσιμης κατανάλωσης και παραγωγής από τις επιχειρήσεις.
Πηγές: www.interregeurope.eu/gpp4growth/ | ec.europa.eu/environment/gpp | www.mindev.gov.gr/
Πως μια υπηρεσία ψηφιακής αποδελτίωσης διαγωνισμών, μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις και την βιωσιμότητα ή και περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας σας; Οι διαγωνισμοί δημοσίου αποτελούν ήδη μια μεγάλη αλλά και αναπτυσσόμενη δραστηριότητα, που επηρεάζει τις περισσότερες εταιρείες & οικονομίες σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, η εύρεση των κατάλληλων διαγωνισμών για κάθε πεδίο ενασχόλησης ξεχωριστά, καθώς και η συμμετοχή σας σε αυτούς συνολικά, δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση! Η αυξητική τάση στους αριθμούς των ανακοινωθέντων διαγωνισμών -και ιδιαιτέρως των ηλεκτρονικών- καθώς και το πολλές φορές σύντομο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί για την συμμετοχή των εταιρειών σε αυτούς, καθιστά συχνά πολύπλοκη και χρονοβόρα την διαδικασία ανίχνευσής τους, μέσα στα πλαίσια μιας ταχέως μεταβαλλόμενης και ιδιαίτερα απαιτητικής αγοράς!
diagonismoi-dimosiou.gr | Ηλεκτρονική αποδελτίωση διαγωνισμών δημοσίου
Τα πλέον οικονομικά & ευέλικτα συνδρομητικά πακέτα!
Τα συνδρομητικά μας πακέτα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: Το dd MINI σας δίνει την δυνατότητα χρησιμοποιήσης έως και δύο (2) προφίλ αναζήτησης διαγωνισμών, το dd START έως και πέντε (5) προφίλ αναζήτησης διαγωνισμών & το dd PREMIUM σας επιτρέπει την χρήση απεριορίστων προφίλ αναζήτησης. Κάθε προφίλ επιδέχεται το πολύ έως και πενήντα (50) λέξεις-κλειδιά ή/και κωδικούς CPV. Το κάθε προφίλ μπορεί να αναζητεί ξεχωριστά τις λέξεις & τους κωδικούς στην συνοπτική περιγραφή ή στο υπόλοιπο κείμενο των πράξεων για καλύτερο έλεγχο των αποτελεσμάτων. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και για επιπλέον εξοικονόμηση χρημάτων, προσφέρεται η δυνατότητα εγγραφής με ένα (1) μόνο προφίλ αναζήτησης (dd MINI Extra), κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας.